Food Bait | Pakkaussuunnitteluun enemmän osaamista, vähemmän arvailua
1029
post-template-default,single,single-post,postid-1029,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Pakkaussuunnitteluun enemmän osaamista, vähemmän arvailua

Eilen maanantaina 5.11. Food Bait -projekti järjesti yrityksille suunnatun informatiivisen iltapäivän pakkauksista Seinäjoen Framilla. Toive pakkaukseen liittyvästä tiedosta ja taidosta on tullut projektin toiminnan aikana suoraan yrityksiltä, joten olimme tärkeän ja ajankohtaisen asian äärellä.  Eri näkökulmia aiheeseen toi Sense N Insight:n toimitusjohtaja Virpi Korhonen, sekä toimitusjohtaja Mauri Reinilä PackageMediasta. Paikallista osaamista oli esittelemässä myös pakkauksia valmistava ER-Pakkaus, sekä case-puheenvuoron esittänyt Jaakko Holtinkoski Atria Suomi Oy:stä.

Virpi Korhonen, Sense N Insight

Virpi Korhonen toi esille tutkimuksen vahvan näkökulman ja kertoi pakkauskehityksestä erityisesti arvonluonnin ja investoinnin tuoton näkökulmista. Esimerkit tuotteen arvon nostamisesta pakkauksen avulla olivat herättäviä: myykö uusi pakkaus paremmin kuin entinen, ja voiko pakkausmateriaalin vaihtaminen olla sijoitus? Erityisesti kun puhutaan elintarvikepakkauksista ja niissä käytettävästä muovista, kannatta tehdä tarkkaa laskentaa ja myös kuluttajatestejä siitä, miten muovin vaihto esimerkiksi biomuoveihin tai kartonkiin vaikuttaa kuluttajien kokemaan tuotemielikuvaan sekä tietenkin kustannuksiin. Voiko niiden tuoma arvonluonti nostaa tuotteen profiilia vai pitääkö asiakasta opettaa uuden ja jopa kalliimman materiaalin hyötyihin hinnan mahdollisesti noustessa?

Näitä eri näkökulmia ja kuluttajan näkemyksiä pakkauksista pystyy tutkimaan erilaisin menetelmin, joihin sijoittaminen uusien tuotteiden lanseerauksessa kannattaa. Tärkeää on myös tehdä pakkaustutkimuksia tarpeeksi ajoissa tuotekehitysprosessin aikana, ettei tavoitteet pakkauksesta osoittaudu mahdottomaksi toteuttaa jos sitä tutkii vasta viimeistelyvaiheessa.

Pakkaus on monen yrityksen tärkein media. Pakkaus myös houkuttelee ostajaa ja tutkimusten mukaan tuote, johon kuluttaja ensimmäisenä tarttuu hyllystä, sen hän yleensä myös ostaa. Houkuttelevan ulkonäkönsä lisäksi pakkauksen perustarkoituksena on kuitenkin suojata itse tuotetta. Sen varsinainen arvo kuitenkin muuttuu tilannekohtaisesti: tuleeko tuote lahjaksi, itselle kotiin vai esimerkiksi yrityksen käyttöön. Arvo muodostuukin pakkauksen toiminnallisuudesta, kokemuksellisuudesta, statusarvosta ja vastuullisuudesta.

Tärkeä muistutus Virpiltä oli myös se, että ruoan ympäristövaikutus on suurempi kuin pakkauksen, jos ruoka menee pilaantumisen vuoksi hukkaan. Virpin esityksen löydät osoitteesta bit.ly/pakkausipkorhonen.

Mauri Reinilä, PackageMedia

Mauri Reinilä johdatti ajatukset enemmän pakkauksen rooliin mediana. Digitaalinen tuotanto mahdollistaa aktiivisen vuoropuhelun kuluttajien kanssa ja voi osallistaa heidät mukaan luomaan tuotteen brändiä entistä henkilökohtaisemmaksi. Tutkimusten mukaan jopa 90% kuluttajista uskoo toistensa suositteluun, joten digitaaliesti muokattavilla, yksilöllisillä pakkauksilla voidaan mahdollistaa kuluttajilta toiselle personoidut tuotepakkaukset ja osallistuminen tuotteen leviämiseen erilaisilla kampanjoilla. Pakkausta voidaan käyttää omana mediana markkinoiden sisällä, kaupan hyllyä elävöittämässä. Näistä esimerkkeinä on mm. Valio Koskenlaskijan, Fazerin suklaalevyjen ja Kismetin sekä Elovena puuropakkausten kampanjat. Kukapa meistä ei haluaisi lempituotettaan omalla nimellä varustettuna tai ystävän tervehdyksien saattelemana?

Tärkeimpänä näkökulmana kuitenkin digitaalisen tuotannon kannalta on ajattelutavan muutos:  antaako oma tuote ja sen brändi kuluttajien käsiin vai hallita tuotekuvaa alusta loppuun asti? Kuinka vahvoille ja tunnetuille tuotteille personointi sopii, vai voisiko sitä hyödyntää joustavasti jo pienen ja aloittelevan tuoteperheen kanssa? Voiko nopea reagointikyky tuoda kustannussäästöjä, vähentää hävikkiä ja varastointitarvetta?

ER-Pakkaus esittelemässä pakkausmalleja.

Iltapäivän lopuksi kolme rohkeaa yrittäjää antoivat tuotteensa asiantuntijoiden arvioitavaksi ja ideoita tuotepakkausten eteenpäinviemiseksi syntyikin mukavasti  Lappajärveläisen Kokkituvan Tiina Kujala toi kraatterivesipullot, Taiga Suklaan Mirja Palola ja Tanja Davidov maistattivat ja esittelivät kansainvälisille markkinoille suunnattuja suklaitaan ja Lakeuden Hunajan Hannele Suvanto pohti erilaisten hunajapurkkien ja hunajatuotteiden uusia myyntipakkauksia.

Lämmin kiitos iltapäivästä kaikille asiantuntijoille ja yleisölle!

 

 

 

Ei kommentteja

Valitettavasti kommentteja ei voi juuri nyt jättää.