Food Bait | Svaga signaler – Vad kommer vi att äta I framtiden?
606
post-template-default,single,single-post,postid-606,single-format-standard,ajax_fade,page_not_loaded,,select-theme-ver-3.5.2,wpb-js-composer js-comp-ver-5.0.1,vc_responsive

Svaga signaler – Vad kommer vi att äta I framtiden?

Ingen av oss kan veta exakt vad som kommer hända i framtiden men vi försökte i alla fall förutse framtida trender under förra veckans Blue Products- och Food bait-workshop då Laura Forsman från Åbo universitets Functional Foods Forum höll en föreläsning med temat hållbar utveckling, svaga signaler och framtida trender. Vi funderade även på vad konsumentförståelse egentligen är och hur den skapas samt hur vi kan använda oss av denna förståelse i utvecklingen av livsmedel.

Med hjälp av konsumentförståelse kan företaget bättre förstå varför konsumenten vill köpa eller använda sig av en viss produkt eller tjänst. Det är inte bara behov och erfarenheter som styr köpbeslutet, utan också vanor och ideologier. Även hunger och det faktum att jag vill ha ett mellanmål spelar en självklar roll i köpbeslutet. Konsumentförståelsen är ändå alltid beroende av situation och målgrupp och kan därför delas in i olika nivåer, där allt från känslor till sociala situationer har betydelse.

Konsumentförståelse kan skapas med olika kvalitativa och kvantitativa metoder och en form av sådan datainsamling är dessa workshoppar där företagare får möjligheten att samlas med matentusiaster, sakkunniga och andra intresserade för att göra sensoriska bedömningar av företagens produkter i olika skeden i utvecklingsprocessen. Undersökningar kan göras på olika sätt men för att resultaten ska kunna tolkas rätt så krävs en plan också från företagets sida. Hur kan vi dra nytta av resultaten och hur ska vi tillämpa dem till vår målgrupp? Lönar det sig att reagera på resultaten genom att göra ändringar i sortimentet?

Under förra workshoppen bedömde vi fiskbiffar, röror och s.k. fiskkorvar. Utöver det funderade vi på ett nytt strömmingskoncept som ett finskt och mindre illaluktande alternativ till den svenska surströmmingen. Vi fick igång en aktiv diskussion som förhoppningsvis var till nytta för såväl företagarna som konsumenterna. I maj ordnas den sista av vårens workshoppar och med produktlanseringen som närmar sig kommer vi då att få bekanta oss med produkter som har kommit en längre väg i utvecklingsprocessen. Varmt välkomna med på nästa workshop 17 maj i Vasa!

Inga kommentarer

Sorry, the comment form is closed at this time.